Druk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.
Wat gebeurt er wanneer een advocaat zich afvraagt waar zijn verantwoordelijkheid eigenlijk ligt en besluit dieper te graven dan gewenst? Hoe betrouwbaar zijn de getuigen in een zaak en doet de waarheid er eigenlijk toe?
Kore-eda opent met een climax. In de openingsscène zien we hoe Misumi met de nacht als getuige een fabriekseigenaar van het leven beroofd. Advocaat Shigemori hoeft geen enkele moeite te doen om een bekentenis los te weken, maar de grote waarom-vraag is oneindig veel complexer. Misumi benadert zijn motief met een haast psychopathische onverschilligheid – de waarheid van nu is over tien minuten weer gevlogen. Shigemori ziet het met lijdzame ogen aan.
In die zee van twijfel krijgt ook het Japanse rechtssysteem ervan langs. Vonnissen, worden voltrokken op basis van juridische en economische gunsten. Rechters die nog in waarheid geloven worden zelf gestraft.
Kore-eda laat zien hoe bureaucratische willekeur gebruikt en misbruikt kan worden.
Regisseur: Hirokazu Kore-eda
Scenario: Hirokazu Kore-eda
Japan, 2017, 124 minuten
Met: Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Suzu Hirose
6, 7 en 11 januari
Viver Mal12 januari
Viver Mal13, 14 en 18 januari
The Room Next Door19 januari
The Room Next Door20, 21 en 25 januari
Bird27 en 28 januari, 1 februari
Quand Vient L’Automne2 februari
Quand Vient L’Automne3, 4 en 8 februari
All Shall Be Well9 februari
All Shall Be Well10, 11 en 15 februari
Small Things Like These16 februari
Small Things Like These17, 18 en 22 februari
My Favorite Cake23 februari
My Favorite Cake24 en 25 februari, 1 maart
Crossing Istanbul2 maart
Crossing IstanbulDruk op de beginletter van de titel of zoek op titel, regisseur of jaar van eerste vertoning.